Jeg hedder Thorbjørn Jacobsen og er kandidat til Europa-Parlamentet samt suppleant til folketinget i Vestjylland for Liberal Alliance.
Velfærdssystemet her til lands er gennemsyret af bureaukrati, regler, kontroller og tidskrævende papirgange. Enhver ved at regler, kontrol og ensretning fører til, at alt bliver lige dårligt, at jobbene bliver utålelige og demotiverende, og at der spildes uhyrlige summer og værdifuld tid på, at nogen skal kontrollere skemaer, som andre først skal udfylde. De ansatte i systemet søger også andre steder hen i afmagt, og unge mennesker ønsker ikke at uddanne sig ind i systemet. Det er den langsomme men sikre vej til velfærdssystemets kollaps. Et system som vi betaler et af verdens højeste skattesatser for at holde kørende.
Løsningen er som sædvanligt: Færre regler og større frihed til de offentligt ansatte. Et besøg af en hjemmehjælper behøver fx ikke at blive dokumenteret som om det var en kriminalsag. En 3. klasses skoleelev behøver heller ikke at få lavet en individuel læringsplan fulgt op af flere nationale tests. Lad os i stedet stole på at lærerens og hjemmehjælperens faglighed. Når vi viser tillid, så kan vi droppe en hel masse bureaukrati, kontrol og ligegyldigt papirskubberi. Samtidig giver arbejdet som sygeplejerske, lærer, pædagog osv meget mere mening, når man får lov at udføre den bedst mulige service uden at skulle udfylde skemaer dagen lang.
Det er en stor skude at vende, men der er ingen tid at spilde.
Sæt velfærden fri.
Folkeskolereformen fra 2014 hiver skolelysten ud af eleverne og presser dem helt unødigt - og til ingen verdens nytte. Resultaterne ser vi også tydeligt i den stadigt dårligere trivsel og i de forringede læse- og regnefærdigheder.
Skoledagene skal kortes ned. Det at udvikle sig til et ungt dannet menneske handler om mere end at sidde på skolebænken. Der skal være tid til fritidsinteresser som sport, musik og spejder.
Folkeskolen skal sættes fri fra metodekrav og erstatte de bindende læringsmål med et nationalt pensum. Vi skal give folkeskolerne frihed til at indrette skoledagen og -året som de ønsker, men hvor vi samtidig kan sikre os, at børnene lærer det, de skal.
Vi skal også droppe individuelle læreplaner og tunge administrative arbejdsgange. Man skal naturligvis fortsat have plads til forskellighed via differentieret undervisning - men fokusér på det i stedet for at give læreren alt for stor en administrativ byrde. Lad os gøre tingene lidt lettere og simplere.
Hav tillid til lærernes faglighed. Slip folkeskolen fri!